Plánujete prodej firmy? Vytěžte z toho co nejvíce.

Majitelé firem si s postupem životního cyklu své společnosti čím dál více kladou jednu otázku, která je pro ně spíše příjemná. Kdy, komu a za kolik mám prodat svou firmu, a mám ji vůbec prodat? Samozřejmostí je, že položit si otázku je mnohem jednodušší, než na ni najít odpověď, ale v tomto článku bychom Vás rádi navedli na informace a zdroje, které Vám při hledání odpovědí na všechny Vaše otázky ohledně prodeje firmy výrazně pomohou.

Kdy mám prodat firmu?


K rozhodnutí prodeje firmy člověk nedospěje jen tak, přeci jen málokdo by se chtěl jen tak zbavit něčeho, co budoval dlouhé roky. Pro majitele firma nese část jeho duše a je i pevně spojena s jeho reputací. Ideálně by, až přijde čas, předal firmu svým potomkům, ale opravdu o firmu stojí? Uměli by si poradit ve stejných situacích jako Vy? Ohledně mezigenerační obměny je těžké poradit, nicméně možná toto není cesta, kterou byste se chtěli vydat. Firmu můžete chtít prodat z mnoha důvodů, ať už to je pokročilý věk, chuť objevovat nové koníčky a užívat si volného času, zdravotní potíže, velké množství stresu z řízení firmy nebo obecná únava po letech. Společnost se také už nemusí rozvíjet tak, jaká byla prvotní představa a potřebovali byste do ní dát nový impuls. Dále můžete chtít prodat jen podíl ve firmě, jelikož nemáte dobré vztahy s jinými společníky. Důvodů může být několik a ve chvíli, kdy to na Vás přijde, tak si přestanete klást otázku Kdy a začnete přemýšlet nad tím...

Komu prodat svoji firmu?


Firmu nemusíte nutně prodávat, pokud máte dost možností. Často se stává, že se předá část firmy, s plánem na restrukturalizaci podniku, manažerům (manažerský odkup firem), kde si majitel nechává většinový podíl. Manažeři jsou tak více motivovaní a budou vám trhat ruce, aby se mohli na řízení více podílet. Vy technicky jen shrábnete část nerozděleného hospodářského zisku a jednou za čas se ukážete na valné hromadě.
Další možností, nastíněnou v předchozím odstavci, je předání firmy potomkům skrze mezigenerační obměnu. To bývá obtížnější, protože musíte doopravdy věřit, že Váš nástupce odvede výbornou práci, ale hlavně Váš nástupce musí o takovou roli projevit zájem.

Poslední možností je prodat firmu do neznámých rukou. I tak to ale nemusí být až tak úplně neznámý člověk. Existují společnosti, které se specializují na prodej zavedených firem, u kterých můžete nastínit podmínky odkupu firmy. Ti znamená, že si společně po auditu můžete vytyčit cenu, za kterou firmu prodáte a také komu ji prodáte. Pokud vám člověk nebude úplně sedět, rozhodně se nemusíte do prodeje firmy pouštět.

Za kolik mám prodat svou firmu?


Než si odpovíme na tuto otázku, tak je třeba si nejprve vytyčit tržní cenu Vaší firmy, která je jeden z prvních bodů při postupu prodeje firem. Do této ceny se samozřejmě nepočítá jen kapitálová a majetková struktura, ale také například počet zaměstnanců. Jednoduše cokoliv, co jste zvládli vybudovat a co může zajistit světlou budoucnost firmy, se častokrát promítne na tržní ceně Vaší firmy. Společnost, u které jste si audit nechávali vypracovat, Vám tuto cenu řekne a poté, pokud s ní budete dále při prodeji firmy spolupracovat, osloví vybrané zájemce a zahájí společné kroky k oboustranně výhodnému prodeji Vaší firmy.

Líbí se Vám web a chtěli byste na něj publikovat?

Pro zveřejnění Vašeho článku nám napište na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Copyright © 2022 - created by Joomla4